Μέχρι στιγμής προέκυπτε η διασύνδεση του επωνύμου Γεννατάς με την Βυζαντινή Εκκλησία του Αγίου Νικολάου της Γέννας ,στα Παλάτια του νησιού του Μαρμαρά κατά ένα απροσδιόριστο τρόπο. Τόσο η ερμηνεία του γιατί ο Άγιος Νικόλαος της Γέννας λεγόταν έτσι ,όσο και το γιατί προέκυψε το Γεννατάς από το όνομα μιας εκκλησιάς, μας ήταν άγνωστα.
Η ερμηνεία ότι πήραν το επώνυμο τους από τον Άγιο Νικόλαο της Γέννας είναι μερικώς εσφαλμένη. Υπερεκτιμά ίσως και το θρησκευτικό συναίσθημα , μολονότι θα πρέπει να σημειώσουμε ότι στην πρώτη εγκατάστασή τους στην Κεφαλονιά (1498-99)φαίνεται ότι έκτισαν τον ναό του Αγίου Νικολάου στην Αγία Θέκλη , ο οποίος αποτέλεσε και τον κτητορικό ναό της οικογένειας για περίπου 500 χρόνια( με ανοικοδομήσεις και μετεγκαταστάσεις ).Ο συνκτητορικός ναός του
Αγίου Νικολάου στην Κέρκυρα ,του εκεί κλάδου της οικογένειας Γεννατά ,πιθανότητα είναι συμπτωματικός.
Η λέξη Γέννα αποτελεί τοπωνύμιο. Αποτελεί την άλλη ονομασία του χωριού Παλάτια , η οποία από ότι φαίνεται προϋπήρχε εκείνης των Παλατιών. Ο χρονογράφος Παχυμέρης καταγράφει τον εξορισμό του Πατριάρχη Κων/λης Αρσένιο Αυτωρειανό το 1267, στην μονή του Αγίου Νικολάου της Σούδας , δίπλα στο χωριό Παλάτια (Γέννα). Ανεξάρτητα από το ποια ονομασία προϋπήρχε , το βέβαιο είναι ότι και οι δύο συνυπήρχαν έως και τουλάχιστον τον 19ο αιώνα. Έτσι στον Κώδικα της Μητρόπολης Προικονήσου(νησί του Μαρμαρά) αλλά και στον αρχαιότερο κώδικα της αρχιεπισκοπής Προικονήσου απογράφονται εκτάσεις στην Γέννα (η ονομασία Γέννα χρησιμοποιείται αντί των Παλατιών).
Ο Μανουήλ Γεδεών (1851-1943) , στο βιβλίο του Προικόννησος. Εκκλησιαστική παροικία, ναοί και μοναί (Κωνσταντινούπολη 1895) καταγράφει και τις δύο ονομασίες (Γέννα και Παλάτια). Το ίδιο συμβαίνει και στο βιβλίο ., Προκοννησιακά Ιστορικά , Βαλσάμης, Ε. – Λαμπαδαρίδης, Ν. (Αθήνα 1940). (μερικά αποσπάσματα παραθέτω σε μορφή φωτοαντίγραφου)
Είναι πλέον προφανές ότι στην Βυζαντινή εκκλησία του Αγίου Νικολάου της Γέννας έχει αποδοθεί τοπογραφικός προσδιορισμός. Το δε επώνυμο Γεννατάς έχει προκύψει από το χωριό της Γέννας , το οποίο είναι πλέον γνωστό ως χωριό Παλάτια. Σε μια ακριβή λοιπόν ετυμολογική ανάλυση του επωνύμου Γεννατάς , έχουμε ότι αποτελεί πατριαρχικό , εθνικό επώνυμο (από ονομασία χώρας, πόλης , περιοχής προέλευσης) με την χρήση του παραγωγικού επιθέματος-άς (με περισπωμένη!) , το οποίο εκφέρεται στην Ονομαστική (ο Γέννατάς).Η χρήση της παραγωγικής κατάληξης -άς , δεν πρέπει να έχει σχέση με εκείνη της –έας (κυρίως της Μεσσηνιακής Μάνης).Το αναφέρω αυτό γιατί το επώνυμο Γεννατάς το έφεραν κατά της εγκατάστασή της στην Κορώνη προκειμένου να τιμήσουν τις ρίζες τους.
I think it may very well be a version of the ancient word
ΑπάντησηΔιαγραφήGENNADI: Variant spelling of Russian Gennadiy, meaning "noble."
GENNADIOS (Γεννάδιος): Greek name derived from the word gennadas, meaning "noble."
GENNADIUS: Latin form of Greek Gennadios, meaning "noble."
GENNADIY (Геннадий): Russian form of Greek Gennadios, meaning "noble."
GENNADY: Variant spelling of Russian Gennadiy, meaning "noble."
GHENADIE: Romanian form of Latin Gennadius, meaning "noble." So Saint Nicholas of Noble Birth or the Noble One defintely describes the actions and life of this Saint. Also my spiritual father instructed me that it means the word "Beard" so Saint Nicholas the Bearded One perhaps to describe his Priestly Episcopacy.
Perhaps overstates the religious sentiment
ΑπάντησηΔιαγραφήI totally disagree!
ΔιαγραφήI totally disagree with that statement as Saint Nicholas was known throughout this region.
ΑπάντησηΔιαγραφή